A színházi neveléssel foglalkozó Frandia Alapítvány célja, hogy a színház eszközeivel érzékenyítsen, párbeszédet kezdeményezzen és pótolja a közoktatás néhány hiányosságát.

“Hol vannak azok a régi szép idők, amikor egy színházi előadással közvetlenül lehetett tüzet gyújtani?” – tette fel a költői kérdést a Frandia Alapítvány elnöke, Vatai Éva. A pedagógus 32 éve dolgozik a francia és a magyar nyelvű színjátszás területén. A Leőwey Klára Gimnázium tanáraként rendszeresen szervez workshopokat, szakmai találkozókat francia és hazai színészekkel, hogy a színház eszközeivel hasson a tanítványaira. A gimnazisták a tapasztalatai szerint kifejezetten nyitottak a műfajra.

“Az elmúlt évek alatt észrevettük, hogy a diákok és a szülők részéről is nagy igény van szervezett színházlátogatásokra. De az előadásokon való jelenlét nem elég a fiatalok szociális érzékenyítéséhez, esztétikai ízlésük kibontakoztatásához, ezért úgy vélem, hogy hatékonyabb a megtekintett darabokat tanórai keretek között drámás módszerekkel, közönségtalálkozókkal feldolgozni” – magyarázta Éva.

Az alapítvány tavaly egy új projektbe is belefogott. Azért pályáztak az Erősödő Civil Közösségekhez, hogy az elnyert támogatásból még több diákhoz hozzák közelebb a színházak világát. A Frandia Alapítvány egyik alapelve, hogy szervezett programjai minél több diák számára legyen megfizethető. Az elmúlt évben sok hátrányos helyzetű tanuló számára tették lehetővé, hogy részt vehessenek a színházlátogatásokon. Abban hisznek, hogy valódi párbeszéd csak úgy alakulhat ki, ha egy közösség minden tagja egyforma lehetőséget kap. A színházban látottak kapcsán a diákok szélesítik látókörüket, olyan színházi formanyelvekkel találkoznak, amikre Pécsett nincs, vagy csak korlátozottan van lehetőségük.

Az ECK támogatásával az elmúlt évben nem csak színházlátogatások valósultak meg, az alkotók és a közönség között aktív kapcsolat is kialakult. Fábián Gábor társulata a Szociopoly és Jónás könyve című darabjaikkal vendégelőadást vittek a gimnáziumba. Az előadások a mélyszegénységben élők mindennapi problémáiról, illetve a társadalmi szerepvállalás szükségességéről szólnak, hogy ezzel mélyítsék a fiatalok szociális érzékenységét.