“Fontos, hogy egy munka megfeleljen az értékrendemnek” – vallja Simon Péter játékgrafikus. Kutatások támasztják alá, hogy a játékok segítségével könnyebben sajátítunk el dolgokat, a vizuális tanulás hatékonyabbá teszi a különböző témák, tananyag feldolgozását, megértését. Simon Péternek illusztrátorként több közös munkája van az Emberség Erejével Alapítvánnyal. A lassan teljessé váló, az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát bemutató sorozat emberi jogi hőseit megrajzoló grafikussal Nyirádi Bogi beszélgetett.

Hogyan lesz valakiből játékdizájner?

Huszonpár évesen kitaláltam, hogy grafikus akarok lenni. Akkor úgy éreztem, ehhez Angliába kell költözni, hogy kitanuljam. Végül szembesültem azzal, hogy az iskola megfizethetetlen, így magamtól kezdtem el tanulni, miközben konyhákon dolgoztam. Az évek alatt önkéntes munkákon keresztül szépen lassan felépítettem egy izgalmas portfóliót és kapcsolatrendszert. Öt év után eljutottam arra a szintre, hogy ott tudtam hagyni a vendéglátást a rajzolásért, és úgy döntöttem, mivel fizikailag nem köt oda semmi, hazajövök a családomhoz. 

Ha jól tudom, a természet szeretete hozta az első megbízásokat.

Mindig érdeklődtem a kertészkedés és a permakultúra iránt, annyira, hogy újra külföldre mentem tanulni. Amikor hazajöttem, elkezdtem a pécsi zöld körökben mozogni, és így hamar felfigyeltünk egymásra. De a közös munkához az is kellett, hogy akkoriban specializálódtam mobiljátékokra, az Emberség Erejével meg éppen ilyen játék fejlesztésére keresett embert. 

A bátyám ráadásul programozó, és a szerencsés véletlen mellett tökéletesen együtt is tudtunk működni. Nekünk ez a műfaj nemcsak munka, imádjuk is. Először készítettünk a szókirakós játékot, majd nem sokkal utána a klasszikus Story Dice táblajáték mobilra fejlesztett emberi jogi változatát. Ezekben emberi jogi hősök karaktereivel tudsz játszani. Nekik rajzoltam portré illusztrációkat, ami pedig megszülte az ötletet: kapjon az emberi jogi nyilatkozat minden egyes pontja egyedi képet. 

A DEMO új táblája.

Az említett hősök közül néhány kilétét még homály fedi. Jelenleg min dolgozol?

Az utolsó simításokat végezzük a DEMO közéleti szimulátoron. Ez az átalakított miEgymás társasjáték, amihez új játéktábla, arculat készült vadonatúj karakterekkel. Némileg át kellett alakítani a szabályokat is, hiszen az új játékmenet során nemcsak az analóg táblát lehet használni, hanem mellette telefonon is tudod követni a szereplők küldetését, kiválasztani az avatart, kártyát húzni, dobni a kockával. Mindez azt jelenti, hogy az iskolákban még könnyebben lehet az emberi jogokról tanítani: és mellette még nyomtatni sem kell majd annyit, elég a tábla hozzá. 

Néhányan az emberi jogi hősök közül. Itt találod a többieket!

Van még egy néhány kidolgozásra váró ötletünk, de közben Budapestre költöztem, szoftver- és hardver tesztelő lettem. Nem találtam megfelelő grafikusmunkát, de az új állás felüdülés is nekem, mert már sokszor monotonná vált számomra a rajzolás. De az alapítvánnyal megmarad a kapcsolat, mert nagyon élvezzük a közös projekteket. 

Van a harminc személy közül kedvenc emberi jogi hősöd?

Grafikus szempontból azokat szerettem, akiknek érdekes arca volt. Gandhinál adta magát a karikaturisztikus megoldás, de azért különösen figyeltem arra, hogy ne lépjek át egy határt, ne kifigurázás legyen a rajz. A Malála rajzot kifejezetten kedvelem. Ruth bírónőé érdekes. Egyrészt sokat tanultam a személyéről, másrészt klassz volt megfigyelni. Fontos volt a rajzok mögötti kutatómunka: ki-kicsoda, mit csinált, milyen jellegzetes arcvonásai vannak. Ezeket kellett összesűríteni, leíróvá alakítani, hogy jól visszaadja az ember személyiségét.

Mi volt a legérdekesebb dolog, amit munka közben személyesen tanultál?

Maguk az emberi jogok. Be kell vallanom, korábban nem volt sok fogalmam róla. Meglepett, hogy nem vagyok ezzel egyedül, hogy itt vannak ezek az alapvető dolgok, és az emberek nagy többsége nem is tud róla. Érdekes az általános tájékozatlanság. Az is furcsa, hogy nem tanítják sehol. Pedig ez az, amit nagyon kellene. Számomra fontos, hogy egy munka megfeleljen az értékrendemnek, ezért meghatározó érzés megtapasztalni, hogy valamilyen játék, amin dolgozol, nem csak úgy kimegy a levegőbe, hanem külön célja, küldetése van. Ez számomra új szintre emeli a munkát és új értelmet ad neki.

Simon Peti munkáit megtaláljátok itt. Az emberi jogi hősöket itt, a nemsokára debütáló DEMO-t itt, az interjúban említett mobiljátékokat pedig innen tudjátok letölteni!
Story dice: Google PlayApp Store
Word for word: Google PlayApp Store

Interjú-sorozatunkban az Emberség Erejével Alapítvány életében meghatározó személyekkel, partnereinkkel, barátainkkal beszélgetünk.