Pécsen nagy hagyományai vannak az egyetem és a civil szervezetek közötti együttműködéseknek. Az egyik ilyen, a közös munkát elősegítő módszertan a science shop, „ami civil szervezetek, társadalmi vállalkozások, nonprofit szervezetek, informális közösségek és aktív állampolgárok kérdéseit csatornázza egyetemi tantárgyakba, kutatásokba, ahol oktatók, kutatók és a diákok e kérdések megválaszolásán dolgoznak, a kérdezőkkel közösen” – olvasható az egyik jelentős magyarországi program, a Corvinus Science Shop öndefiníciója.
A témáról az Emberség Erejével Alapítvány által szervezett konferencián James Hagan, Írország nagykövetségének nagykövet-helyettese, Tarrósy István professzor, a PTE nemzetközi igazgatója és Zag Gábor, Pécs alpolgármestere is felszólalt a PTE BTK Kari Tanácstermében október 17-én.
A közösségi tanulás egy olyan pedagógiai megközelítés, amely erősíti a tudomány és a társadalom párbeszédét, a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentését és a közösségi problémák közös megoldását. A science shop a közösségi tanulás egyik intézményi formája, amely az összekötő kapocs az akadémia és a civil szervezetek között.
„A konferencia célja, hogy felkeltsük a helyi érintettek, elsősorban oktatók és civilek érdeklődését az együttműködés iránt” – magyarázta Nyirati András, az Emberség Erejével Alapítvány elnöke. Reményei szerint több oktató, hallgató is kedvet kap a részvételre. „A konferencia során a résztvevők jobban megismerhették a módszertant, feltérképeztük milyen alapok vannak már Pécsen amire építkezhetünk és közösen gondolkodunk rajta, hogyan-mivel motiválhatunk további szereplőket a csatlakozásra.”
Az Írország magyarországi nagykövetsége által támogatott eseményen mintegy negyven fő vitatta meg a jó hazai és külföldi gyakorlatokat, konkrét pécsi példák mellett többek között a lengyelországi Łódźi Egyetem Science Hubját és a Budapesti Corvinus Egyetem Science Shopját megismerve. Utóbbi programban vett részt a korábbi években az Emberség Erejével Alapítvány, ebből az együttműködéséből inspirálódva jelenleg három kurzus keretében kapcsolják össze a Pécsi Tudományegyetem hallgatóit helyi civil szervezetekkel. Ez a Közösség Aktivitás Partnerség elnevezésű program.
Ezt követően Gyergyák János a Dönts velünk! mentorprogramot mutatta be, hiszen idén a PTE MIK doktorandusz hallgatói segítették Pécs város közösségi költségvetésének ötletgeneráló műhelyeinek munkáját. Dányi Tibor Zoltán a Lakni kell! programot ismertette: a Szolidáris Építészet Kutatócsoport tagjai évek óta szervezik a programot, olyan civil szervezetekkel együttműködve, mint A Város Mindenkié és a TÁMASZ Alapítvány. A program célja, hogy a jövő építészei fogékonyak legyenek a szociális kérdések iránt.
Végül Trendl Fanni a pécsi szakkollégiumi önkéntesség tapasztalatait osztotta meg a hallgatósággal. A Wlislocki Henrik Szakkollégium diákjai 2013 óta minden félévben önkéntes munkát végeznek egy civil szervezetnél, vagy tanodánál, amelynek hátterében az a felismerés áll, hogy az önkéntesség a társadalmi- és pozitív pszichológiai tőke alapjává válik hátrányos helyzetű roma egyetemisták esetében.
A konferenciát beszélgetés zárta, a résztvevők arra keresték a választ, hogy miért éri meg egy egyetemnek, ha van science shopja, mit profitál egy oktató a programhoz való csatlakozásból, milyen pluszt adhat egy hallgatónak egy kurzusprojekt a megszokott egyetemi tanulási keretekhez képest, és mi motiválhat egy civil szervezetet arra, hogy erőforrást fektessen egy kurzus projektbe?