“Hogy elhiggyék magukról, bármire képesek” – árulja el Kádár Melinda, a Motiváció Műhely munkatársa, mit szeretnének elérni a tanodáikba járó gyerekeknél.
A hátrányos helyzetű fiatalokat sok megkülönböztetés éri a mindennapi életben, s különösen igaz ez az oktatásban. Sokan nem kapják meg a szükséges értelmi és érzelmi támogatást, ami segítene nekik kiteljesedni.
A Motiváció Műhely Balástyán és Szegeden működtetett tanodáiban hisznek a motiváció erejében, a képessé tevésben, ezért a nehéz sorsú fiatalokat, az ő társadalmi beilleszkedésüket támogatják tehetséggondozó foglalkozásokon és oktatási programokon keresztül. Fő céljuk még a társadalmi érzékenyítés: saját fejlesztésű társasjátékok segítségével aktuális társadalmi problémákkal is foglalkoznak, és nem mellesleg rendszeresen végeznek kutatási, szakértői tevékenységet. A Motiváció Műhelyt képviselő Kádár Melindával Nyirádi Bogi beszélgetett.
Nemrég jelent meg a legújabb társajátékotok, aminek a szegedi „nagy árvíz” a központi témája, és a Tisza áradásától kell megmenti a várost.
Az Árral Szemben – Mentsétek meg Szegedet! már az ötödik társasunk. Míg a korábbiak inkább érzékenyítő társasjátékokat voltak, s kifejezett célcsoportnak, főként pedagógushallgatóknak szóltak, addig az Árral Szemben a nagyközönség számára is kifejezetten szórakoztató.
![](https://www.emberseg.hu/wp-content/uploads/2020/06/motivacio-muhely-kep6-1024x683.png)
Az eddigi legkomplexebb játékunk, a munkatársaink három éven át tervezték. Nem titok, a Motiváció Műhely eléggé lokálpatrióta, szeretjük Szegedet, és ez a játék egyfajta tiszteletadás is a város felé. A játék egyébként éppen akkor kezdődik, amikor Szegedet elárasztani készül az árvíz. A játékosoknak össze kell fogniuk, hogy megmentsék a települést. Ez egy kooperatív, stratégiai játék, 12 éves kortól javasolt játszani, és igény esetén különböző szituációkkal nehezíthető a játékmenet. A játékot május 21-én, a város napja alkalmából mutattok be.
Említetted a kifejezetten szakmai közönségnek szóló Mentortársast, amiben egy hátrányos helyzetű diák bőrébe bújva egy mentor segítségével kell végzettséget szerezni a magyar iskolarendszerben.
A Mentortársast párban kell játszani, az egyik játékos a mentor szerepébe bújik, a másik pedig a hátrányos helyzetű gyermekébe. Együtt kell megoldaniuk a feladatokat, amivel a valóságban is szembesülhetnek. Ezt a játékot olyanoknak ajánljuk, akik a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkoznak, ilyen területen fognak dolgozni, vagy hasznos lehet a munkájuk során egy-egy élethelyzet szimulációs feldolgozása.
![](https://www.emberseg.hu/wp-content/uploads/2020/06/motivacio-muhely-kep4-1024x683.jpg)
A Rendszerhiba társas az oktatási rendszerben jelen lévő szegregációra mutat rá. Hogyan látod, mit lehet tenni a jelenség ellen?
Az intézményi szegregációt elszenvedő gyerekek nem kapnak olyan oktatást, támogatást, amire szükségük lenne és ami ugyanúgy járna nekik, mint minden magyar gyereknek. A probléma összetettebb annál, minthogy a pedagógusok ezt a problémát egyedül oldják meg. A Rendszerhibában a karakterek különböző társadalmi és oktatáson belüli szerepeket vesznek fel: pedagógus, iskolaigazgató, polgármester. A játék során össze kell fogniuk a szegregáció felszámolásában, közösen kell megoldaniuk a problémákat.
A Motiváció Műhelynél új látjuk, a gyerekek jellemzően olyan közegből érkeznek, ami nem segíti őket abban, hogy elhigyjék magukról, képesek leérettségizni, vagy akár bekerülni a középiskolába. S a felsőoktatásról még nem is beszéltünk. Ezek a gyerekek alábecsülik magukat. Sokszor nincs olyan személy a környezetükben, aki megmondaná nekik, mennyivel többet érnek, mint ahogy gondolják magukról. Mi nagyon fontosnak tartjuk, hogy ebből kirántsuk őket, és elhiggyék, hogy lehet másképp. Fontos, hogy elhiggyék magukról, bármire képesek.
![](https://www.emberseg.hu/wp-content/uploads/2020/06/motivacio-muhely-kep5-1024x683.jpg)
Hogyan éltétek meg a krízishelyzetet, mivel foglalkoztatok a járvány miatti korlátozások alatt?
Mindenekelőtt folytattuk a mentorálást a gyerekekkel, de az egészet természetesen átalakítottuk online formába. A mentorok főként a tanulásban segítettek a gyermekeknek, valamint sokat játszottak velük, kompetenicafejlesztő foglalkozásokat tartottak.
A járványhelyzet miatt próbáltunk edukációs jellegű tartalmakat gyártani, pédául a vírusmegelőzéssel kapcsolatban. Mindenkit nehezen érintett az egész. A nehézségek ellenére szerintem sikerült jól lebonyolítanunk az átállást az online foglalkozásokra. Minden gyerekkel fel tudtuk venni a kapcsolatot, és mindenkinek tudtunk biztosítani eszközt, amivel be tudtak csatlakozni az iskolai oktatásba is.
![](https://www.emberseg.hu/wp-content/uploads/2020/06/motivacio-muhely-kep1-1-1024x693.jpg)
Mi jellemzi a Motiváció Műhely tanodáit?
A balástyai és szegedi tanodáink működtetése a fő tevékenységünk. Ez nem iskolaszerű oktatás, a gyerekek délutáni foglalkozásokra érkeznek, amikor is főként önkéntes mentorok foglalkoznak velük. A tanoda keddtől péntekig, délután 3-tól este 6-ig működik. Minden napra megvan a saját beosztás, hogy éppen melyik csoport kerül sorra. Egy csoporthoz általában hat-nyolc diák tartozik, velük foglalkoznak a mentorok. Minden programra más és más dologgal készülnek, s a kompetenciák fejlesztése, mint a matematika és a szövegértés is része ennek.
A tanodáink többek is, mint délutáni tanulóiskolák. Ha valakinek szüksége van segítségre, például rossz jegyet kapott, és szeretné kijavítani, annak egyéni tanulást is biztosítunk, aminek keretein belül a mentorok személyre szabottan, az adott diák igényeinek megfelelően segítenek.
Egyedi módszertant dolgoztatok ki a mentorok kiválasztására, akik az önkéntes bázisotok gerincét alkotják. Nagy felelősség hárul rájuk, és felbecsülhetetlen munkát végeznek.
A mentoraink egyszerűen zseniálisak. Rengeteg dologhoz értenek, kreatívak és elhivatottak. Jó kapcsolatot ápolnak a gyerekekkel, akik szorosan kötődnek hozzájuk. A napi foglalkozások mellett havonta családi napot is szervezünk, de sok külsős esemény van, mint a kirándulás, mozi, bowling, vadaspark látogatás. Ezek ugyanakkor nem kötelezőek, a gyerekek részéről is önkéntes alapú, szemben az alapfoglalkozásokkal.
![](https://www.emberseg.hu/wp-content/uploads/2020/06/motivacio-muhely-kep2-1024x683.jpg)
Gondolom ez a munka személyesen is sokat tanít nektek is.
Rengeteget. A gyerekek nagyon hálásak, és rengeteg szeretetet adnak. Amikor bemegyek és figyelem, hogy mi zajlik éppen a foglalkozásokon, akkor tényleg látszik rajtuk, hogy szeretnek ott lenni, és közel érzik magukat a mentorokhoz.
A társasjátékokat megtalálod a Motiváció Műhely honlapján.
Interjú-sorozatunkban az Emberség Erejével Alapítvány életében meghatározó személyekkel, partnereinkkel, barátainkkal beszélgetünk.